Tuesday, January 25, 2011

DUN Selangor Sandiwara Politik Kaburi Mata Rakyat



EKSKLUSIF DI YOUTUBE
Pelbagai isu yang dibangkitkan oleh kerajaan Pakatan Pembangkang di Selangor sejak akhir tahun lalu adalah satu lagi sandiwara politik mereka dalam cubaan untuk mengalihkan perhatian masyarakat dan penganalisis politik terhadap pendedahan demi pendedahan berkenaan kepincangan pentadbiran mereka.

Penasihat Undang-undang UMNO, Datuk Hafarizam Harun berkata demikian dalam mengulas berkaitan tindakan Speaker Dewam Undangan Negeri (DUN) Selangor, Datuk Teng Chang Kim yang menggunakan kuasanya mengisytiharkan DUN Pelabuhan Klang kososng selain mengadakan sidang DUN Khas.

“Tindakan Speaker adalah satu lagi contoh ketidakpatuhan dan penghormatan kepada undang-undang yang ada,” katanya kepada UMNO-Online.

Hafarizam mewakili ADUN Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah dalam saman pemula bagi mendapatkan deklarasi Mahkamah Tinggi melalui firma guaman, Tetuan Hafarizam Wan & Aisha Mubarak.

Dalam saman itu, Badrul Hisham selaku plaintif memohon perintah deklarasi bahawa beliau masih lagi Ahli DUN Pelabuhan Klang dan berhak menyertai segala sidang DUN Selangor serta menjalankan tugas-tugas berkaitan.

“Saya mengambil ketetapan bahawa kerusi N.46 Pelabuhan Klang ini tidak kosong kerana walaupun Perlembagaan Negeri Selangor memberi kuasa pada Speaker tetapi ia bukan satu-satunya undang-undang yang melibatkan kekosongan kerusi.

“Saya mengambil ketetapan bahawa kerusi N.46 Pelabuhan Klang ini tidak kosong kerana walaupun Perlembagaan Negeri Selangor memberi kuasa pada Speaker tetapi ia bukan satu-satunya undang-undang yang melibatkan kekosongan kerusi.

“Ada lain-lain undang di Malaysia iaitu Perlembagaan Persekutuan dan Akta Pilihan Raya 1958 yang secara jelas memberi kuasa kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk tentukan kekosongan kerusi itu dan mengadakan pilihan raya dalam masa 60 hari dari tarikh kerusi itu ditentukan menjadi kosong,” katanya.

Tambahnya, bukan saja undang-undang tetapi kes mahkamah di Perak iaitu berdasarkan kepada kes Jamaluddin Mohd Radzi & dua yang lain lawan Sivakumar a/l Varatharaju, kuasa untuk menentukan kerusi itu kosong atau tidak mengikut kuasa Mahkamah Persekutuan adalah terletak pada SPR.

“Mahkamah juga telah mengendos Perlembagaan Persekutuan dan Akta Pilihan Raya bahawa SPR yang boleh menentukan kekosongan. Jadi berpandukan kepada undang-undang tersebut dan kes di Perak, mahkah tertinggi iaitu Mahkamah Persekutuan yang membuat keputusan maka saya telah menetapkan Badrul Hisham masih ADUN dan patut menjalankan tugasnya sebagai wakil rakyat dan tidak patut dihindarkan.”

Berkaitan tindakan menghalang Badrul Hisham untuk mengikuti persidangan Khas meminda Undang-undang Tubuh Negeri Selangor, Hafarizam menjelaskan bahawa Sperkertidak sewajarnya menhalang.

“Ia adalah satu penghinaan kepada YB Badrul Hisham yang masih lagi ADUN Pelabuhan Kelang sedangkan SPR belum putuskan tetapi tindakan Speaker adalah sesuatu yang bersifat unilateral, satu hala sahaja dan tidak mengambil kira badan-badan lain yang wujud,” katanya yang merujuk kepada SPR dan juga institusi kehamikam.

Tegasnya, tindakan tersebut adalah bukti jelas bahawa Speaker tidak menghormati undang-undang sedangkan Badrul Hisham dipilih secara sah dalam Pilihan Raya Umum 2008.

“Janganlah kerana pemikiran yang sempit telah menindas seorang wakil rakyat untuk menjalankan tugasnya dan hadir hadir dalam persidangan DUN,” tambahnya.

Jelasnya lagi, beliau melihat perkara terbabit adalah rentetan daripada pelantikan Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri yang sebenarnya selesai apabila Datuk Khusrin melakukan angkat sumpah taat setia memegang jawatan di hapadan Sultan Selangor.

“Ia sengaja dijadikan isu dan datanglah pindaan Rang Undang-undang yang kemudiannya telah ditolak. Saya lihat pindaan ini adalah untuk mengalih pandangan atas isu Selangor yang kini banyak berlaku perpecahan di PKR, apatah lagi bekas wakil rakyat mereka sama ada di Parlimen atau DUN sedang mem bongkar rahsia kelemahan PKR.”

Katanya, tindakan ini adalah helah mereka untuk cuba mengalih pandangan dan perhatian rakyat semata-mata. – MediaUMNO
Read more!

Tuesday, January 4, 2011

Khalid Politikkan Sultan Selangor, Manipulasi Isu

EKSKLUSIF @ YOUTUBE
KUALA LUMPUR, 4 Jan – Penasihat Undang-undang UMNO, Datuk Hafarizam Harun menasihatkan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan barisan kepimpinan beliau agar berhenti mempolemikkan isu pelantikan Datuk Mohammed Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri.

Katanya, pelantikan telah dibuat dan perkenan daripada Sultan telah diberi maka terima sajalah kerana rakyat yang akan membuat penilaian berdasarkan kepada apa yang berlaku.

“Isu ini tidak ada apa-apa lagi yang perlu diperkatakan selain daripada upacara mengangkat sumpah taat setia di hadapan baginda Sultan Selangor dan upacara angkat sumpah simpan rahsia di hadapan Menteri Besar,” katanya dalam satu interbiu eksklusif bersama UMNO-Online.

Katanya lagi, adalah tidak benar sama sekali bahawa Sultan Selangor tidak mempunyai kuasa eksekutif kerana Sultan berkuasa penuh untuk memperkenankan atau tidak mana-mana pelantikan tiga jawatan terpenting iaitu SUK Negeri, Penasihat Undang-undang Negeri dan Pegawai Kewangan Negeri.

“Menteri Besar sedang mencari populariti dengan menterbalikkan isu walhal Tuanku Sultan Selangor adalah raja yang berperlembagaan. Baginda tidak boleh membuat kenyataan yang berbentuk politik kerana faham dan arif berkaitan kuasa-kuasa baginda.

“Berdasarkan apa yang berlaku, dilihat bahawa Menteri Besar mengambil kesempatan dan memanipulasi perbincangan dalam pertemuannya dengan baginda Sultan untuk kepentingan beliau dan pakatannya,” tambahnya.

Maklum beliau lagi, Tuanku Sultan tidak boleh turun padang dan memberi ceramah tentang apa yang berlaku selain kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha Sulit Baginda.

“Sekiranya Sultan Selangor tidak memperkenankan pelantikan SUK ini maka Suruhanjaya Perkhidmatan (SPA) perlu mengemukakan nama yang baru. Jadi kalau dikatakan Tuanku Sultan tiada kuasa maka ia adalah tidak benar sama sekali dan tersasar dari peruntukan undang-undang,” katanya.

Terangnya lagi, jelas bahawa apa jua yang diperkatakan di media massa bahawa pindaan Perlembagaan yang akan dibawa ke Dewan Sidang DUN tergempar Selangor untuk mengembalikan kuasa Sultan Selangor adalah satu permainan politik yang cuba mengaburi mata rakyat berkaitan kedudukan Sultan Selangor selaku Ketua Negeri.

“Mengikut peraturan-peraturan mesyuarat Negeri Selangor, Menteri Besar mempunyai kuasa untuk memanggil sidang DUN dan dalam kes ini, beliau ingin memanggil sidang tergempar tetapi masih tertakluk kepada beberapa syarat iaitu perlu ada perkenan Sultan.

“Seingat saya kedudukan undang-undang di Selangor hampir sama dengan di Perak iaitu apa jua sidang Dewan yang hendak diadakan sama ada sambungan atau untuk penggal baru perlu mendapat perkenan Sultan dan perlu digazetkan. Menteri Besar memang berkuasa tetapi perlu ada prasyarat yang mesti dipatuhi iaitu perkenan Sultan, mesti diwartakan dan perlu ada notis yang dikeluarkan oleh Speaker DUN.”

Jelas Hafarizam lagi, jika kita imbau semula apa yang diperkatakan sejak semalam iaitu kerajaan Selangor akan mengadakan sidang tergempar, adakah mereka telah mendapat perkenan Sultan?

“Tentu sekali Tuanku Sultan akan bertanya apakah perkara yang ingin dibincangkan sehingga perlu ada sidang tergempar; dan Menteri Besar waktu itu akan menyatakan ianya untuk meminda Perlembagaan; Sultan akan tanya lagi, apa yang perlu dipinda dan Menteri Besar mungkin akan menjawab dipinda untuk mengembalikan kuasa Tuanku; Sultan mungkin akan bertanya lagi kuasa apa yang hendak dikembalikan sedangkan beta ada kuasa untuk memperkenan atau tidak berkaitan pelantikan SUK atau penasihat undang-undang negeri atau pegawai kewangan negeri.

“Jadi sidang DUN tergempar yang hendak diadakan ini adalah satu sandiwara politik yang menggunakan peruntukan undang-undang bagi tujuan tertentu atau motif tertentu sesuatu pihak sahaja,” tegasnya.

Tambahnya lagi, janganlah kita hendak membawa DUN yang mulia ke satu tahap yang akan ditertawakan oleh masyarakat di mata dunia.

“Jangan seperti sidang bawah pokok di Perak yang akhirnya dibawa ke mahkamah dan diputuskan bahawa ia tidak sah kerana tidak sah kerana tidak mendapat perkenan baginda Sultan Perak dan tidak diwartakan walaupun telah mendapat notis yang dikeluarkan oleh Speaker pada waktu itu.

“Jadi adakah Menteri Besar Selangor dan Speakernya mahu merendahkan Dewan itu ke tahap yang sebagaimana yang berlaku di Perak?” soalnya lagi.

Hafarizam turut menyebut untuk melakukan pindaan, Fasal 98 Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor menyebut apa jua pindaan mesti mendapat sokongan daripada dua pertiga daripada jumlah ahli Dewan tersebut.

“Kalaupun sidang ini katakanlah diperkenankan oleh Tuanku Sultan untuk berjalan, pindaan Perlembagaan tidak mungkin akan dapat dicapai sebab ketiadaan dua pertiga undi.

“Satu soalan yang berkait yang saya nak tanya balik kepada Menteri Besar dan Speaker DUN, apakah objektif yang mahu dicapai sehinggakan perlu dibuat dibuat secara tergempar? Pertama, ialah dua pertiga majoriti tidak ada; kedua, bekemungkinan besar perkenan Tuanku Sultan tidak akan diberikan maka mesyuarat DUN sebenar tidak mengikut lunas undang-undang dan tidak sah dan ketiga apakah perkara yang hendak dipinda sehingga ia memerlukan sidang DUN tergempar yang tidak boleh dinantikan sidang DUN untuk penggal baru yang akan diadakan pada tahun ini melainkan pakatan rakyat hanya ingin pergi kepada satu exercise yang bersifat sia-sia.”

Tegas beliau lagi, tindakan ini dilihat hanyalah untuk mengheret institusi Raja dan Kesultanan Melayu terutamanya Sultan Selangor ke kancah politik.

“Saya melihat saranan untuk mengadakan sidang DUN tergempar dengan alasan untuk mengembalikan kuasa Sultan hanyalah satu perangkap politik kepada 20 ADUN BN.

“Jika hendak kata untuk meminda Perlembagaan untuk mengembalikan kuasa Raja-raja Melayu, kita perlu melihat struktur sistem yang ada di Malaysia iaitu sistem Berparlimen dan Raja Berperlembagaan. Persoalannya adakah pindaan ini selaras dengan Perlembagaan Persekutuan yang paling tinggi?”

Bidas beliau lagi, pemimpin Selangor jangan lihat dari skop yang sempit kerana apa-apa pindaan perlu selari dengan yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

“Apa jua peruntukan undang-undang negeri yang bertentangan dengan persekutuan bpleh dicabar di Mahkamah Persekutuan atas alasan tidak konsisten dengan undang-undang Persekutuan,” katanya yang memberikan contoh bagaimana kerajaan Kelantan melarang lompat parti yang kemudiannya dibawa ke Mahkamah Persekutuan telah ditolak kerana tidak selaras dengan undang-undang Persekutuan yang mana individu berhak atau bebas untuk menyertai mana-mana parti.

Sehubungan itu, beliau menyarankan agar Khalid sebagai Menteri Besar berfikir dengan waras adakah tindakan tersebut dilakukan untuk capai tujuan politik yang tidak memberi apa-apa faedah.
Read more!

Monday, January 3, 2011

Khalid acting unconstitutionally, says BN lawyer


KUALA LUMPUR, Jan 3 — Umno lawyer Datuk Hafarizam Harun today said Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim has exceeded his authority in barring the new state secretary from carrying out his job, in a move he said could disrupt the state’s civil service.

The Barisan Nasional (BN) coalition’s legal advisor added that the MB was treading on dangerous ground by doing so and could be challenged in court.

“If it is true that the MB will stop the state secretary from being in the exco or legislative assembly sitting, my answer is that he has no power to do so because the power to sit [in on the meetings] is a constitutional power granted to the state secretary upon his appointment.

“The MB must allow him to attend,” Hafarizam said.

The lawyer said the MB’s actions would also jeopardise the administration of the state, and the effect would be felt on the ground.

“The MB also cannot run the state civil service. Legally, the MB cannot interfere in the day-to-day running of the state.

“The MB cannot give instructions to the civil service unless he goes through the state secretary first,” he said, and added: “Because the head of the state civil service is the state secretary.”

Hafarizam said that if Khalid were to give instructions directly to the various state departments and agencies, he would be “acting in excess of his power and whatever acts pursuant to it would be considered coercion and ultra vires”.

“Which means it can be challenged in a court of law,” he said.

Hafarizam was responding to Khalid’s latest move after an emergency audience with the Selangor Sultan at the palace in Shah Alam late this morning.

Immediately after his meeting with the state Ruler, Khalid had declared he would not accept the oath of secrecy from Datuk Mohd Khusrin Munawi, who is Putrajaya’s pick for the state’s No. 1 civil officer post.

The MB added that Khusrin would be blocked from attending all meetings by the state executive council and the state economic action council as an ex-officio.

Hafarizam pointed to Section 52 of the Selangor constitution that spells out the conditions for the appointment of the state’s top three civil officer posts — state secretary, legal adviser and financial officer — that reads:

“(1) There shall be constituted the offices of State Secretary, State Legal Advisor and State Financial Officer; and the appointments thereto shall be made by the appropriate Service Commission from amongst members of any of the relevant public services.

“(3) Every such official shall have the right to take part in the proceedings of the State Executive Council and the Legislative Assembly and may be appointed to any Committee thereof, but shall not have any vote in the State Executive Council or the Legislative Assembly or any such Committee.

“(4) Before any such official attends a meeting of the State Executive Council, he shall take and subscribe in the presence of the Mentri Besar the following Oath of Secrecy.”

Hafarizam noted that the Selangor constitution showed Khusrin’s appointment was legal and the MB was not in a position to challenge it.

“Historically, Selangor was a federated Malay state. Its civil service is not closed; meaning anyone from the federation can be seconded to be state secretary,” he explained.

“So the appointment has to go through the SPA,” he said, calling the Public Service Commission by its Malay acronym.

Khalid had also announced his plans to call for an emergency sitting of the state legislative assembly to change the constitution, supposedly to change the state constitution to give the Sultan and the MB some say in the appointment of the state’s civil servants.

The Selangor Sultan was reported to have admitted he had no say in the appointment.

However, Hafarizam was scornful of Khalid’s attempts.

“The siding tergempar [emergency sitting] is an exercise in futility,” he said, explaining that in order to pass the amendment, two-thirds of the assemblymen must agree with Khalid.

“They are one short,” he pointed out that there were only 35 PR assemblymen in the Dewan Undangan Negeri.

“Do you think the BN will agree to that?” he asked.

Hafarizam also questioned the state PR’s motive in trying to approve a motion to return power to the state’s monarch that had been limited in 1993 - Malaysianinsider
Read more!