Friday, May 14, 2010

Adakah janji-janji pembangunan, peruntukkan tambahan dsb merupakan kesalahan di bawah Akta Kesalahan Pilihanraya, 1954?

Salam Sejahtera & Salam 1Malaysia,

Terlebih dahulu saya memohon maaf kepada pembaca-pembaca blog saya sekiranya saya telah lama tidak menulis dalam blog rasmi saya. Salah satu sebab adalah saya menulis di dalam blog untuk isu semasa yang melibatkan perundangan, oleh kerana tahun ini tidak seperti tahun lepas, kuranglah penulisan saya.
Berkenaan kenapa saya memilih tajuk seperti diatas, ianya bertujuan untuk berkongsi pendapat terhadap apa yang telah diperkatakan beberapa minggu lepas (terutamanya selepas sahaja PRK Parlimen Hulu Selangor) di akhbar-akhbar utama iaitu BN akan diheret ke Mahkamah (ataupun YB Kamalanathan) oleh calon PKR yang kalah kerana kononnya telah melakukan perbuatan rasuah (corrupt practice) pabila telah berjanji memberi peruntukkan tambahan samada kepada pengundi-pengundi di Hulu Selangor, sekolah-sekolah cina, pembinaan persimpangan bertingkat lebuhraya dsb. Sekarang, di Sibu juga slogan yang sama sedang dilaungkan oleh BN untuk PRK Parlimen Sibu. Ini mungkin akan menimbulkan keraguan samada ianya adalah perbuatan rasuah di dalam definasi Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 ataupun tidak?
Saya berpendapat berdasarkan kepada nas undang-undang, ianya tidaklah merupakan satu perbuatan rasuah di dalam definasi Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 seperti yang dikatakan oleh calon-calon PKR (Hulu Selangor) atau DAP (Sibu). Malah, ianya adalah selaras dengan tugas Kerajaan pada hari itu (Government of the day) untuk membawa pembangunan, memberi peruntukkan tambahan dsb kepada setiap rakyat tidak kira waktunya.
Nas undang-undang yang dimaksudkan adalah kes Re Pengkalan Kota Bye-Election Teoh Teik Huat v Lim Kean Siew & Anor [1981] 1 MLJ 265, kes yang diputuskan oleh YA Hakim Eusoffe Abdoolcader di Mahkamah Pilihanraya. Secara ringkasnya, YA Hakim itu telah menyatakan seperti berikut:
"On a careful and considered examination and evaluation..., I can only conclude, in a penumbra of phrases knitted in alliteration that the words allegedly uttered by Tengku Razaleigh to the effect that if Barisan Nasional wins, he would personally give more money for the improvement of Pengkalan kota, perceived in passionless and in the proper context of an election campaign often conducted with a fervour calculated to utdo even the Befrienders and invariably pregnant with partisan promises and in which some forensic flexing of political muscle is not an uncommon or unknown phenomenon. did not perforce pose or constitute a promise or pre-engagement by him in his personal capacity with any corrupt intention of any designated sum of money or valuable consideration to ot for any one or more particular elector or voter for corrupt inducement to exert his or her personal predilection at the polls in favour of the 1st respondent but were in effect and in intention no more than a broad political articulation in his office as Minister of Finance of the party in power's potential pull on the public purse-strings to pursue promises, propitiate pleas and propel and promote projects and programes for amelioration and development in the constituency for the benefit and progress of that locality and all its commorants generally if the ruling party gained the seat in contest and that he was personally in a position within the pale of his portfolio as the Minister to sanction schemes and endorse expenses on behalf of the governemtn to this end. To hold otherwise in the circumstances of thi scase would be to effectuate and sanction a spurious conversation of political proclamations and catchwords manifested as a promise of public action into an inflexible electoral offence with criminal connotations bereft of the essential prerequisites therefor"
Secara ringkasnya, apa yang hendak disampaikan disini adalah janji-janji pembangunan, peruntukkan tambahan, projek pembangunan (atau dikenali secara lazimnya 'politik pembangunan') dsb tidaklah merupakan perbuatan rasuah. Itu adalah tugas kerajaan BN sebagai kerajaan persekutuan dan tidak melanggar mana-mana peruntukkan undang-undang pilihanraya.
Justeru itu, adalah diharapkan dengan penjelasan yang tidak seberapa ini, segala polemik yang cuba dibangkitkan oleh pembangkang adalah hanya polemik yang tidak tepat dan menyimpang dan berbentuk memperlekehkan kebijaksanaan pengundi-pengundi terutamanya Hulu Selangor, Sibu dan pembaca-pembaca blog saya amnya.
Akhir kata, saya berharap BN akan menang besar di PRK Sibu, insya-Allah.
Sekian terima kasih.

6 comments:

  1. Salam Datuk
    Saya mengucapkan terima kasih kerana memberi pandangan mengenai isu semasa ini. Cuma pada pendapat saya dalam kes Re Pengkalan Kota Bye-Election Teoh Teik Huat v Lim Kean Siew & Anor [1981] 1 MLJ 265, apa yang saya faham adalah ia mengenai janji-janji yang AKAN dilakukan sepertimana dalam keputusan yang dibuat oleh Hakim Eusoffe Abdoolcader yakni ''...the words allegedly uttered by Tengku Razaleigh to the effect that if Barisan Nasional wins, he would personally give more money for the improvement of Pengkalan kota...''perkataan 'would' dan 'if' merujuk bahawa janji tersebut bakal dilaksanakan selepas BN menang.
    Tetapi bagaimana pula dengan wang dan peruntukan yang diberi SEMASA kempen berlangsung contohnya seperti di Hulu Selangor dahulu di mana sejumlah wang diberikan kepada penduduk sg.buaya dan begitu juga yang berlaku di sibu sekarang ini apabila sejumlah 15 juta diberikan kepada sekolah cina dengan kenyataan yang dibuat oleh perdana menteri dan dilaporkan dalam akhbar sebagai '“Please, I help you, you help me.”It won’t cost you anything to give us what we want. We will do what we should to give you what you want. And you know what I want.”
    Justeru soalan saya adakah duit dan peruntukan yang diberikan semasa berkempen, bukan selepas pilihanraya adalah 'amounted to' rasuah? Terima kasih Datuk.

    ZHARIF
    Pelajar,
    Undang-undang UiTM Shah Alam

    ReplyDelete
  2. BN dah menang ke? Rasanya kalah di kubu kuat sendiri.

    ReplyDelete
  3. Harap BN tukar strategi menawarkan insentif2 pilihanraya..Semakin menanam kebencian dikalangan anak muda... Sibu menjadi contoh terbaik... Undi tak dapat, kita pula yang kena bersusah-payah...Tubuhkan Biro R&D Strategi Politik UMNO..Dapatkan Tesis2 dari IPTA...Pihak lawan telah lama melakukannya semasa PRU12...Just my 2 cent...Salam Perjuangan Dato`..

    ReplyDelete
  4. Saudara Zharif,

    Terima kasih atas komen Saudara. Saya berpendapat, bahawa apa yang berlaku di Sibu (sebelum itu di Hulu Selangor) adalah dibenarkan di dalam lunas undang-undang terlapor. Apa yang akan menjadi perbuatan rasuah ialah apabila 'seseorang' samada secara langsung atau tidak, memberi, menawarkan dsb balasan wang untuk mempengaruhi supaya pengundi itu mengundi atau tidak mengundi, maka itu perbuatan rasuah. Saya cadangkan Saudara rujuk Seksyen 10 Akta Kesalahan Pilihanraya, 1954 untuk rujukan lanjut.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  5. '“Please, I help you, you help me.”It won’t cost you anything to give us what we want. We will do what we should to give you what you want. And you know what I want.”
    Tolong jawab yang ini dato'..jangan buat tidak tahu dengan kenyataan ini. sila berlaku jujur.

    ReplyDelete
  6. Saudara PenaKiri,

    Setakat keputusan kes yang terlapor, perkataan seperti berikut adalah tidak merupakan perbuatan rasuah.

    Permasalahan timbul (yang bagi saya adalah tidak adil & berat sebelah) apabila ianya dikatakan oleh pihak BN tetpai apa pula responnya bila diperkatakan oleh CEO Selangor daripada PKR.

    Justeru itu, saya pohon Saudara berlaku jujur!

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete